T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANKARA / ÇANKAYA - Cumhuriyet Fen Lisesi

5-11 EKİM DİSLEKSİ FARKINDALIK HAFTASI

DİSLEKSİ FARKINDALIK HAFTASIDisleksi Nedir? Disleksi, ilk kez İngiliz Doktor Morgen tarafından 1896 yılında tanımlanmıştır. Morgen'a göre Disleksi"Doğuştan kelime körlüğüdür."

Okuma yazma matematik gibi akademik becerilerde görülen gelişimsel bir özel öğrenme güçlüğüdür.

Amerika Psikiyatri Birliği'nin tanımına göre Özel Öğrenme Güçlüğü; zekâsı normal ya da normalin üstünde olan bireylerin, standart testlere göre yaş, zekâ düzeyi ve aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda okuma, matematik ve yazılı anlatım düzeyinin beklenenin önemli ölçüde altında olmasıyla tanısı konulan bir bozukluktur.

Avrupa Disleksi Derneğine göre disleksi tanımı "Disleksi; okuma, heceleme ve yazma becerilerini edinmede nörolojik kökenli bir farklılıktır."

 

ü  Çocuğun Zekâ Düzeyinin Normal Olmasına,

ü  Hiçbir Fiziksel / Duygusal Bozukluğun Bulunmamasına,

ü  Normal ve Yeterli Bir Eğitim Alıyor Olmasına,

ü  Sosyo-kültürel Çevrenin Uygun Olmasına rağmen ortaya çıkabilir.

Disleksi Ne Değildir?

·         Disleksi zihinsel bir engel değildir.

·         Disleksi bir hastalık değildir. Tıbbi bir tedavisi, ilacı yoktur.

·         Disleksi duyu organları ( görme , işitme...), duygusal, davranışsal bozukluklar nedeniyle öğrenememe durumu değildir.

·         Disleksi her seferinde üstün zekâlı olmak değildir.

 

Disleksi Tedavi Edilebilir Mi?

Araştırmalar gösteriyor ki ilkokul 1-2 ve 3. Sınıflarda tanı ve tespiti yapılmış ve özel eğitim müdahalesinde bulunulmuş çocukların % 83' ü eğitim yaşantılarına sorunsuz olarak devam edebilmektedir. Süre ve yüzdeler eğitimin alınış süresi ve kalitesiyle değişkenlik gösterebilir.

Ailelere Öneriler;

Ø  Çocuğunuzun gelişimini yakından takip edin, farklılıkları uzmanlara danışın.

Ø  İstenmeyen sosyal hatalardan kaçınmak için çocuğa yapılandırılmış ve destekleyici bir çevre sağlayın.

Ø  Başarı duygusunu tatmasını sağlamak ve donanımını arttırmak için çocuğunuzun özelliklerine uygun sportif ve sanatsal aktivitelere yönlendirin.

Ø  Çocuklarınıza yaşadıkları problem karşısında güçlü ve zayıf yanları gösterilmeli ve mücadele teknikleri konusunda yardımcı olmalısınız.

Ø  Çocuklar her zaman hem evde hem okulda 'güvenli bir yer' olduğunu bilmeye ihtiyaç duyarlar. Evde ve okulda destek olun.

Ø  Öğretmenleri ile ve arkadaşları ile iletişim halinde olun.

Ø  Aşamalı olarak bağımsızlığını cesaretlendirin ama çocuk hazır olmadan desteğinizin devam edeceğini çocuğa hissettirin.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 05.10.2022 - Güncelleme: 05.10.2022 14:35 - Görüntülenme: 229
  Beğen | 0  kişi beğendi